FANDOM

Fokus, właściwie Wojciech Alszer[1] (ur. 13 marca 1980 w Katowicach[1]) – polski raper i producent muzyczny. Wojciech Alszer znany jest przede wszystkim z występów w zespole hip-hopowym Paktofonika, którego był członkiem w latach 1998-2003. Wcześniej był członkiem grupy Kwadrat Skład. Od 2001 roku współtworzy formację Pijani Powietrzem. W międzyczasie tworzył w ramach projektu Brak2Sensu. Natomiast od 2003 roku występuje w zespole Pokahontaz. Prowadzi także solową działalność artystyczną. Jego hypemanem był[2] Adam „Aes” Szymura, koncertowy skład uzupełnia także DJ Bambus.

W 2001 roku wraz z zespołem Paktofonika otrzymał nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka w kategorii Album Roku – Hip-Hop za album Kinematografia. Fokus współpracował ponadto m.in. z takimi wykonawcami jak: Pezet, Moral, WhiteHouse, Trzeci Wymiar, Fisz, Vienio, Łona, HST, Kaczor, DonGURALesko, O.S.T.R., Ras Luta, Abradab oraz PIH. Poza działalnością artystyczną prowadzi wytwórnię muzyczną FoAna.

W 2011 roku Alszer został sklasyfikowany na 14. miejscu listy 30 najlepszych polskich raperów według magazynu „Machina”[3].

Biografia Edytuj

W 1996 roku napisał utwór „Powierzchnie Tnące” i to właśnie po jego wykonaniu w 1998 roku na koncercie w Mikołowie powstała idea Paktofoniki[4]. Spotkali się tam Magik, który z nieznanego powodu opuścił Kaliber 44, a także Rahim, który rozstał się ze swoją mikołowską grupą 3 X Klan.

Obaj zaakceptowali inicjatywę Fokusa stworzenia trzyosobowego składu – 

Paktofoniki. W 1998 roku nagrali trzy pierwsze utwory: „Priorytety”, „Gdyby”, „Ja to ja”. W 2000 roku Fokus nagrał szereg utworów na płytę Usta Miasta Kast. W zamyśle producencki album Fokusa, w formie kompilacji został zrealizowany w głównej mierze przez IGS-a. Na płycie wystąpili ponadto m.in. tacy wykonawcy jak: Mea, Zapis-C Rytmu, Prohibeate, Bas Tajpan i Płonący Squat. 18 grudnia 2000 roku sklepów trafiła debiutancka płyta Paktofoniki Kinematografia. Osiem dni po wydaniu płyty samobójstwo popełnił Magik. W czerwcu wydali z Rahimem minialbum Jestem Bogiem poświęcony zmarłemu koledze.

W kwietniu roku 2002 zespół został nagrodzony Fryderykiem za najlepszy album hiphopowy w roku 2001. 25 września tego samego roku została wydana druga, pożegnalna płyta zespołu pt. Archiwum kinematografii, na której znalazły się m.in. utwory zarejestrowane podczas sesji nagraniowych pierwszej płyty. Także w 2002 roku Fokus ze Śliwką Tuitam z częstochowskiego zespołu Ego utworzył projekt Pijani Powietrzem. Efektem współpracy był wydany jeszcze w 2002 roku album zatytułowany Zawieszeni w czasie i przestrzeni. Na płycie wyprodukowanej przez Rahima, Fokusa, Młodego, DJ-a Haema i DJ-a Bambusa znalazło się czternaście piosenek, utrzymanych w nowoczesnej stylistyce. 21 marca 2003 roku odbył się ostatni koncert PFK w Katowickim Spodku, na którym ogłoszono zakończenie działalności zespołu.

W międzyczasie wraz z Rahimem i DJ-em Bambusem założył zespół pod nazwą Pokahontaz. Rok później ukazał się pierwszy singel formacji zatytułowany Wstrząs dla mas,

do którego powstał także teledysk. 2 kwietnia 2005 roku nakładem Kreska
Records ukazał się debiutancki album Pokahontaz zatytułowany Receptura. Na wydawnictwie znalazły się utwory wyprodukowane m.in. przez Rahima, Minika i DJ 600V,
który także zmiksował i zmasterował nagrania. Gościnnie w nagraniach 

wzięli udział m.in. Śliwka Tuitam, oraz członkowie zespołu Projektor

– Miuosh i Puq. Drugi singlem promującym płytę był utwór „Za szybcy się
wściekli” do którego został zrealizowany teledysk. Promocyjny obraz 

powstał także do piosenki „Nie1”. Pod koniec 2005 roku, do sklepów miała

trafić reedycja debiutu, pod nazwą R+. Ostatecznie wydawnictwo 

zostało udostępnione bezpłatnie m.in. na oficjalnej stronie internetowej

zespołu. Kolejne trzy lata działalności artystycznej Fokusa stanowiły 

występy gościnne. Zwrotki rapera znalazły się na płytach takich wykonawców jak: Perwer Squad, Aes, Kooperacja, WhiteHouse, MeriDialu oraz Pih.

Fokus, 2013

17 listopada 2008 roku ukazał się debiutancki album solowy rapera zatytułowany Alfa i Omega.

Płyta ukazała się nakładem oficyny FoAna. Album poprzedził szereg 

koncertów promujących płytę. Gościnnie w nagraniach wzięli udział m.in. HST, O.S.T.R. i Pezet.

Na dwupłytowym wydawnictwie znalazły się piosenki, które wyprodukował 

sam Fokus, a także MTI i Stahu. Materiał był promowany ponadto teledyskami do utworów „SMSy” i „Już dawno nie”. Piosenki znalazły się także na maxi-singlu Smsy, Czas II, Sekrety, Już dawno nie. Rok później Fokus gościł na albumach WhiteHouse, Trzeciego Wymiaru oraz KRI. Z kolei w 2010 roku wystąpił na płytach HiFi Bandy, Rahima, Aesa, Vienia, Pyskatego, a także albumie producenckim Lukatricks. Tego samego roku ukazał się również singel pt. Komplet, który Fokus nagrał wraz z Pezetem, Małolatem i O.S.T.R.-em. Wydawnictwo powstało w ramach promocji cyklu koncertowego Rap Route.

5 lutego 2011 roku odbyła się premiera drugiego albumu solowego Fokusa pt. Prewersje. Płyta zadebiutowała na 6. miejscu listy OLiS.

Nagrania były promowane teledyskami do utworów „6 ścian”, „V.I.P.”, 

„Wszystko będzie dobrze” oraz „Lubisz to”. Gościnnie na płycie wystąpili

jedynie Losza Vera i Gutek. Natomiast produkcji podjęli się WhiteHouse, O.S.T.R., Jajonasz oraz The Returners. Także w 2011 roku Fokus rapował gościnnie na płytach Kooperacji, DonGURALesko, Dwa Zera oraz duetu Moral i Gano. Artysta wystąpił także na drugim albumie solowym piosenkarki popowej Doroty „Dody” Rabczewskiej – 7 pokus głównych, w utworze „Fuck It”. Współpraca z Dodą spotkała się ze skrajnie negatywnym odbiorem środowiska hip-hopowego[5].
Rok później raper po raz kolejny na płytach Trzeciego Wymiaru, 

WhiteHouse i Pezeta, a także po raz pierwszy na wydawnictwie duetu Raca i

DonDe. Ponadto wraz z Pono nagrał utwór „Nie ukrywam, że...”, który 

ukazał się na kompilacji różnych wykonawców Prosto Mixtape Kebs, sygnowanej przez DJ-a Kebsa.